Real Madrid Tewaskan APOEL Nicosia 3-0 Selangkah Ke Separuh Akhir

Real Madrid Tewaskan APOEL Nicosia 3-0 Selangkah Ke Separuh Akhir




Real Madrid perlu bersusah payah untuk menang 3-0 atas APOEL Nicosia di pusingan pertama suku akhir  Liga Champions,  Rabu (28/3/2012) . Tampil dengan mendominasi perlawanan, tim asuhan Jose Mourinho itu baru dapat memastikan kemenangannya di pertengahan separuh masa kedua.


Meski bermain sebagai pasukan tetamu, Real Madrid mampu untuk mendominasi di minit-minit awal. Pertandingan baru berjalan tujuh minit, Cristiano Ronaldo sudah mengancam gawang lawan. Namun, bola tendangan kerasnya dari dalam kotak penalti masih menyamping tipis ke sisi kiri gawang APOEL.


Lima minit berselang, giliran Mezut Oezil yang mendapatkan peluang. Memanfaatkan umpan dari Karim Benzema, pemain dari Jerman tersebut melepaskan tendangan dari sudut sempit. Sayang, kali ini penjaga gol Dionisis Chiotis masih mampu menjangka bola tendangannya.


Sepanjang babak pertama ini, Madrid lebih menguasai keseluruhan perlawanan. Berkali-kali gerakan Ronaldo di sebelah kiri membuat kerisauan barisan pertahanan APOEL. Sementara itu, APOEL hanya boleh bergantung serangan balik yang tidak terlalu membahayakan pertahanan Madrid.


Pada minit ke-33, Benzema kembali mensia-siakan peluang keemasan. Pemain dari Perancis itu tidak mampu memaksimumkan umpan matang Nuri Sahin dari sisi kiri pertahanan APOEL, meski penjaga gol Chiotis sudah mati langkah.


Madrid terus menyerang dan mencipta beberapa peluang. Akan tetapi,kukuhnya barisan pertahanan APOEL membuat sejumlah usaha mereka untuk mendapatkan  gol selalu gagal.


Selepasrehat, situasi permainan tidak terlalu berubah. Melalui kombinasi Ronaldo, Ozil dan Benzema, Madrid beberapa kali mencipta beberapa peluang. Sementara, APOEL sendiri lebih bertahan dengan empat hingga enam pemain di dalam kotak penalti jika Madrid melakukan serangan.


Madrid akhirnya memecah kebuntuannya melalui Benzema pada minit ke-74. Pemain dari Perancis itu berjaya mencipta gol dengan tandukannya memanfaatkan umpan silang Kaka dari sisi kiri pertahanan APOEL.

Lapan minit kemudian, giliran pemain gantian Kaka yang menambah keunggulan Madrid menjadi 2-0. Gol tersebut berpunca dari aksi individu Marcelo di sisi kiri yang memberikan umpan matang yang mampu terhingga dengan baik oleh Kaka.

Madrid terus menekan. Satu minit menjelang akhir perlawanan, Benzema kembali mencetak gol keduanya sekaligus memantapkan kemenangan Madrid menjadi 3-0. Skor itu pun berlangsung hingga pengadil meniup wisel panjang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s