[Video] Trend Gila Remaja: Meneguk Vodka Melalui Mata

Pasti kamu sudah sering mendengar ada orang yang minum vodka, tetapi pernah dengar orang minum vodka melalui mata? Sebenarnya minum vodka saja boleh merosak kesihatan kita kerana alkohol tidak baik untuk tubuh, apa yang terjadi ya jika minum vodka melalui mata?

Tren eyeballing sedang menyerang banyak remaja di seluruh dunia, dari Amerika hingga Eropah. Mereka melakukannya tanpa berfikir panjang apa yang akan terjadi jika mereka melakukan hal tersebut.

Pada dasarnya eyeballing artinya adalah menuangkan vodka pada rongga mata. Banyak yang mengatakan hal ini dapat membuat mereka lebih cepat mabuk daripada meminumnya dengan cara biasa. Namun, kenyataan tersebut boleh saja palsu kerana para ahli kesihatan menunjukkan hanya sedikit sekali alkohol yang benar-benar dapat masuk ke dalam tubuh melalui mata.

Apa resiko dari permainan bodoh ini? Ada ancaman infeksi dan kebutaan dari orang yang melakukannya kerana dengan menuangkan alkohol ke mata berisiko terbakarnya jaringan epitel, lapisan kulit halus yang melindungi mata. Ada doktor mata yang menyamakan hal ini dengan menuangkan pemutih ke mata.

Daily Mail melaporkan seorang wanita yang mengakui melakukan eyeballing berkali-kali sewaktu kuliah hingga matanya perih berair karena vodka memasuki kornea matanya. Spesialis mata mengatakan komplikasi yang dialami oleh wanita tersebut dapat membuatnya buta di masa depan.-idbite.com

Peringatan! Jangan tiru tindakan ini!



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s