Kesian..Wanita ini Pengsan Setiap Kali Telefonnya Berdering

Kebanyakan orang menyukai kejutan, namun bagi Caitlin Wallace itu adalah sebuah penderitaan baginya, kerana wanita berusia 26 tahun ini pengsan setiap kali sesuatu yang tidak terduga terjadi.

Caitlin menderita cataplexy, suatu keadaan aneh dimana emosi ekstrim menyebabkan otot-otot melemah. Tertawa, kemarahan, kegembiraan dan ketakutan semua boleh menyebabkan reaksi bagi penderita gangguan ini, namun bagi Caitlin, kejutan lah yang menjadi penyebabnya.

Hal sederhana seperti dering telefon, bertemu seorang teman lama dan surat yang masuk melalui pintu semuanya pernah membuat Caitlin pengsan, bahkan pernah sampai 20 kali sehari.

Bentuk ekstrim keadaan ini bererti dia kehilangan kendali dari semua otot-ototnya dan mengalami kelumpuhan selama beberapa minit. Dimana meskipun ia boleh mendengar segalanya, dia tidak boleh melihat.

“Hal ini dimulai dengan perasaan jatuh setiap kali aku tertawa atau mendengar sesuatu, dan pada akhir minggu ketika seseorang di tempat aku bekerja menceritakan sebuah lawak, aku langsung kehilangan kawalan dan jatuh ke lantai. Ini kemudian berkembang dari tertawa sampai pada kejutan. Aku boleh kolaps hanya kerana ponselku berdering.” tutur wanita asal Liverpool, Inggris ini yang dikutip mail online.

Gejala pada Caitlin ini dimulai pada Februari tahun lalu, dan setelah serangan pertama dia pergi ke unit kecelakaan dan darurat setempat kerana takut ia menderita stroke.

Doktor menyarankan dia menemui seorang ahli saraf dan melakukan ujian, termasuk scan otak, sebelum merujuk ke klinik spesialis tidur di hospital Universiti James Cook di Middlesbrough.

Disitulah Caitlin didiagnosis menderita cataplexy dan narkolepsi, yang menyebabkan ngantuk di siang hari yang berlebihan. Dan keaddan ini berarti ia harus melepaskan SIM serta pekerjaannya sebagai receptionistdi sebuah klinik doktor gigi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s