Siapa sangka wanita secantik ini pemimpin sebuah kumpulan hacker di China

Sejak Julai 2008, diperkirakan terdapat 4 juta orang hacker yang bergabung dalam berbagai komuniti hacker. Salah satunya adalah kelompok hacker khusus wanita yang menamakan diri Cn Girl Security Team. Kelompok hacker ini dipimpin oleh gadis kelahiran Hunan, 6 September 1989 bernama Xiao Tian.

Mungkin kita akan membayangkan bahawa tipikal seorang hacker adalah remaja yang meningkat dewasa, dengan penampilan seadanya atau bahkan kalau tidak dikatakan buruk rupa, dengan kacamata tebal, perokok berat, rambut terpacak tak terurus dan jarang mandi kerana menghabiskan sebahagian besar hidupnya di depan komputer.

Ternyata tidak begitu dengan Xiao Tian. Walaupun menyebutkan dia sering berhibur dan sesekali merokok, tetapi penampilannya sangat lain. Sepintas, melihat penampilannya, Anda mungkin tak akan menyangka bahawa dia merupakan pimpinan dari kelompok hacker yang anggotanya mencapai lebih dari 2200 orang hacker wanita.

Xiao Tian menyebutkan, dia membuat kelompok tersebut kerana dia merasa bahawa perlu ada tempat bagi gadis remaja sepertinya, yang merasa tersingkirkan dari dunia hacker yang dikuasai oleh hacker lelaki yang menganggap bahawa hacker wanita tidak memiliki skill yang cukup.

Perlahan tapi pasti, Xiao Tian dan kelompok hackernya mulai menembusi dominasi lelaki di dunia hacking. Mereka mengincar status selebriti yang disandang oleh para hacker di China sekaligus membuka peluang “karier” yang menggiurkan yang tersedia bagi hacker yang memiliki reputasi tinggi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s